راههای مقابله با سرماخوردگی و آنفلانزا

یک فرد بزرگسال در هر سال، دو تا سه مرتبه دچار سرماخوردگی می شود. حتی واکسیناسیون سالیانه آنفلوانزا هم نمی تواند به طور کامل فرد را از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارد. در کنار توصیه هایی مثل شستن دست ها با صابون (حداقل به مدت ۲۰ ثانیه)، توصیه های دیگری نیز وجود دارند که احتمال ابتلا به سرماخوردگی و انفلوانزا را کاهش می دهند و یا دوره بیماری را کمتر می کنند.


در وعده صبحانه، ماست بخورید

 باکتری های مفید ماست که به تقویت دستگاه گوارش کمک می کنند، سرماخوردگی را دفع کرده و از ما محافظت می نمایند. تحقیقات نشان می دهند که کسانی که از پروبیوتیک ها (مثل ماست، کفیر و کیمچی) استفاده می کنند، کمتر دچار عفونت تنفسی می شوند.

لای پنجره را  باز بگذارید

قرار گرفتن در محیط بسته در کنار کسی که علائم سرماخوردگی را دارد، احتمال ابتلا را بیشتر می کند. یک پنجره را کمی باز کرده و اجازه بدهید که هوای تازه جریان پیدا کند.

قارچ بخورید

کسانی که هر روز به مدت یک ماه از قارچ شیتاک پخته استفاده کنند، کمتر به عفونت مبتلا می شوند. این قارچ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

به لب های خود دست نزنید

لمس نکردن صورت، اثر بسیار زیادی بر کاهش بیماری دارد. یک فرد در هر ساعت به طور متوسط بیش از سه بار، دست خودش را بر روی دهان یا بینی خود می گذارد. برای از بین بردن این عادت، دست های خودتون را مشغول نگه دارید یا وقتی که بی کار هستید، دست ها را زیر بدن گذاشته و روی دست ها بنشینید.

خواب کافی داشته باشید

از شب های طولانی زمستانی بهترین استفاده را کرده و زودتر بخوابید. کسانی که کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند، سه برابر بیشتر از کسانی که حداقل هشت ساعت از شب رو می خوابند، به سرماخوردگی دچار می شوند.

بینی خودتان را  شستشو دهید

در فصول سرد، شستشوی بینی را  به یکی از کارهایی که قبل از خواب انجام می دهید، اضافه کنید. در یک ظرف، آبی که جوشیده و سرد شده است و در آن نمک را حل کرده اید، ریخته و بینی را شستشو دهید تا میکروب هایی که با تنفس وارد مجاری تنفسی شده اند را قبل از اینکه در مجاری جا خوش کرده و ریشه بدوانند، شسته و خارج کنید.

از منابع غذایی روی (zn) استفاده کنید

عنصر روی، التهاب را در بدن کنترل کرده و به التیام زخم ها کمک می کند و مدت زمان سرماخوردگی را کاهش می دهد. از جمله منابع غذایی خوب عنصر روی می توان به این موارد اشاره کرد: صدف خوراکی، گوشت گاو، خرچنگ، غلات صبحانه غنی شده با روی، نخود، مرغ، پنیر سوئیسی، جو دو سر، لوبیا قرمز و بادام.

به قفسه سینه خود ضربات آهسته بزنید

در وسط استخوان سینه، در ناحیه سومین دنده، نقطه ای وجود دارد که اعمال ضربان آهسته به مدت یک دقیقه و هر چند ساعت یک بار، باعث تحریک غده تیموس برای ترشح سلول های T بیشتر و حمله به میکروب ها می شود.

مایعات کافی بنوشید

مایعات به رقیق شدن ترشحاتی که در طول بیماری در مخاط بدن تولید می شوند، کمک می کنند. هر قدر که ترشحات مخاطی رقیق تر باشند، خروج آنها از بدن، آسان تر می شود. توصیه می شود که روزانه حداقل دو لیتر آب یا مایعات سالم دیگر، میل شود.

از دستگاه بخور استفاده کنید

هوای خشک محیط بسته اتاق، گلو درد و سرفه رو تشدید می کند. دستگاه بخور به ما کمک می کند تا علائم گلو درد و سرفه، قابل تحمل تر شوند زیرا رطوبت هوایی رو که تنفس می کنیم، افزایش می دهد.

کاری سبز مصرف کنید

واقعیت این است که چیلی و سایر ادویه جات، سینوس ها را تمیز می کنند. این مواد، آبریزش بینی و چشم ها را افزایش می دهند و ما را به طور موقت از شر تراکم این مواد در سینوس ها خلاص می کنند. البته این مورد هنوز در حد تئوری است و باید مورد آزمایشات عملی بیشتر قرار بگیرد. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از اسپری های بینی که از ترکیباتی مثل کپسائیسین موجود در فلفل تند درست شده اند، به سرعت، تراکم ترشحات بینی را کاهش می دهند.

تنفس عصاره آویشن یا اوکالیپتوس

چند مرتبه در روز، در داخل یک کاسه حاوی آب جوش، قطرات آویشن یا اوکالیپتوس ریخته و بخار حاصل از اون را تنفس کنید. بوی حاصل از این عصاره ها، راه های تنفسی را   باز می کند. به علاوه، به نظر می رسد که ذرات ضد میکروبی که در این روغن ها وجود دارند، مخاط حفره بینی را می پوشانند.

در زمان بیماری، از انجام ورزش هایی که باعث ریزش عرق می شوند، خودداری کنید

این کار باعث می شود که در زمان بیماری، ورزش را ترک نکنید. پیاده روی سریع یا انجام حرکات ملایم یوگا به گردش خون بهتر، کمک می کند. اگر سرماخوردگی یا آنفلوانزای شما خیلی شدید است، به هیچ وجه نباید خودتان را درگیر ورزش های سخت کنید. بدن در چنین شرایطی باید انرژی خودش را صرف مبارزه با ویروس کند و نباید انرژی را  برای انجام حرکات شدید ورزشی، مورد استفاده قرار بدهید.

محلول آب گرم و نمک قرقره کنید

شاید فکر کنید که این یک روش سنتی بی پایه و اساس است، اما اشتباه می کنید! حق با مادربزرگتان است! نمک، میکروب ها را از بین می برد. در ضمن، پوشش دادن گلو با محلول آب گرم و نمک (نصف قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب گرم)، التهاب را کاهش داده و ترشحات مخاطی را نرم تر می کند و در نتیجه به شستشو و دفع میکروب ها کمک می کند.

سوپ مرغ فراموش نشود

این غذای قدیمی، یک آچار فرانسه تمام عیار به حساب می آید! بخار حاصل از سوپ، راه های هوایی بینی را باز می کند و نمک موجود در عصاره مرغ، گلو درد را  تسکین می دهد. اما این همه آنچه که سوپ مرغ برای ما انجام می دهد، نیست. در این غذا، ترکیباتی وجود دارد که حرکات گلبول های سفید را که با بیماری مبارزه می کنند، کندتر می کند. وقتی که حرکت گلبول های سفید کندتر باشد، وقت بیشتری را در نواحی از بدن که نیاز بیشتری به مبارزه با میکروب دارند، صرف می کنند.

یک قاشق پر، عسل بخورید

عسل به عنوان یک ماده ضد میکروب شناخته می شود و عصاره غلیظ آن، گلو را پوشانده و نرم می کند.

با زاویه مناسب بخوابید

سعی کنید که به طور کاملاً افقی دراز نکشید. وقتی که روی کمر می خوابید، ترشحات مخاطی در حفره سینوسی جمع می شوند. این امر می تواند به عفونت ثانویه و مزمن سینوس ها منجر شود. با زاویه ۴۵ درجه دراز بکشید. یعنی کمی به حالت نشسته قرار بگیرید تا هم سینوس ها دچار عفونت نشوند و هم خون در داخل سر شما جمع نشود.

طراحی ساخت فروش سردخانه صنعتی

Top